Conversie Optimalisatie

Wat is Conversie Optimalisatie?

Conversie betekend ‘omzetten’. Conversie optimalisatie betekend het verbeteren van deze omzet. Als wij kijken naar conversie binnen de online marketing dan spreken wij over direct of indirect omzet genereren via de website. Deze omzet kan worden gekoppeld aan kleine doelen en grote doelen, oftewel micro conversies (bijvoorbeeld inschrijven mailing) en macro conversies (bijvoorbeeld kopen product).

Welk doel past bij mijn website?

Micro doelen kunnen continu veranderen. De ene maand kan het als doel zijn de consument bewegen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief en de andere maand kan er focus gelegd worden op het downloaded van een brochure. Marco doelen staan daarentegen vaak vast. Deze moeten immers bereikt worden door het succesvol af te ronden van de micro-doelen. Hieronder vindt u een overzicht van doelen welke bij uw bedrijf passen.

  • Webshops: verkoop van producten of services (bol.com of Wehkamp).
  • Verkoop van fysieke producten / diensten: gebruikersinformatie te verzamelen om in contact te komen met potentiële klanten (auto dealers).
  • Nieuwssites of blogs: bezoekers verleiden om met regelmaat terug te komen (nu.nl).
  • Bieden van ondersteuning: Informatie zo snel mogelijk vindbaar maken (Funda.nl of vergelijk.nl)
  • Branding: bewustzijn, betrokkenheid en loyaliteit te stimuleren. Branding gaat om het verkopen van je product door het naar je toe trekken van klanten. (Coca Cola of Haribo).

Optimaliseren van uw website / landingspagina

Concreet betekend conversie optimalisatie het (her)inrichten / optimaliseren van de website om er voor te zorgen dat de consument zo snel mogelijk zijn of haar beoogde doel bereikt, waardoor de uiteindelijke verkoop (conversie) zal toenemen.

Kortom: Verleid uw bezoeker tot het aanvragen van een brochure of het kopen van een product.

Met Google Analytics is het gedrag van de bezoeker te monitoren om te kijken op welke punten de website geoptimaliseerd kan worden om de bezoeker sneller over te laten gaan op bijvoorbeeld verkoop.