Google AdWords (SEA)

Wat is Google Adwords?

VINK Google AdWords - Google SEOGoogle Adwords is het advertentieprogramma van Google welke de mogelijkheid biedt om via zoekwoorden te adverteren op Google. Het programma zorgt ervoor dat wanneer iemand zoekt naar een zoekwoord waar u op heeft geadverteerd dat uw advertentie in de lijst “gesponsorde koppelingen” of “advertenties” wordt getoond. Wanneer iemand vervolgens op uw advertentie klikt betaald u een bepaald bedrag (variërend van enkele centen tot meerdere euro’s) aan Google. Dit principe heet “pay per click” en het zorgt ervoor dat u alleen betaald voor uw advertentie wanneer er een daadwerkelijk bezoek aan uw website wordt gebracht. Een Google Advertentie zal dan ook het meest succesvol zijn wanneer u adverteert met voor uw bedrijf relevante zoekwoorden.

Adwords kwaliteitsscore

Naast het bepalen van zoekwoorden is het belangrijk dat het specifieke zoekwoord van goede kwaliteit is. De kwaliteit van een zoekwoord hangt samen met drie factoren:

  • De verwachte klikfrequentie (CTR > Click Through Rate)
  • Advertentie relevantie
  • Ervaring op de bestemmingspagina

De verwachte klikfrequentie wordt samen met de advertentie relevantie bepaald aan de inhoud van de Google advertentie zelf. Kort gezegd: zorg dat uw zoekwoord overeenkomt met uw beloftes in de Google Advertentie.

De ervaring op de bestemmingspagina hangt samen aan de verwachtingen van de bezoeker dat hij/zij heeft gekregen door het lezen van de advertentie. Stel u adverteert op rode schoenen, dan is het belangrijk dat de bestemmingspagina op uw website ook daadwerkelijk rode schoenen aanbiedt. Daarnaast is het belangrijk deze bestemmingspagina zo aantrekkelijk mogelijk in te richten, zodat de bezoeker wordt verleid om over te gaan op aankoop van het product. Meer hierover leest u op de pagina conversie optimalisatie.

 

Google Adwords en Google Analytics

Wanneer uw Google Analytics koppelt aan Google Adwords is het mogelijk om een onderscheid te maken tussen bezoekers welke via uw advertenties of via andere manieren op de site zijn gekomen. Op deze manier krijgt u inzicht in het rendement van uw advertenties.