10 snel gemaakte SEO fouten

Te weinig tekst
Als u goed gevonden wilt worden in Google dan is tekst de meest belangrijke factor. Daarom moet de tekst de juiste hoeveelheid tekst hebben om zoekwoorden in kwijt te kunnen waar u op gevonden wilt worden. Een minimale hoeveelheid van 300 woorden wordt aangeraden.

Geen relevante zoekwoorden
Zorg er voor dat binnen uw geschreven teksten wel relevante zoekwoorden staan waar uw doelgroep op zoekt. Gebruik hiervoor long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden en maak goed gebruik van kopjes om de lees-vriendelijkheid te bevorderen.

Tip: Weet u niet welke zoekwoorden voor u interessant zijn om op gevonden te worden? Maak dan gebruik van de Google Verkeerschatter.

Geen alt en title tags in je afbeeldingen
Zonder extra informatie toe te voegen aan je afbeelding, bestaat een afbeelding alleen uit de naam van het bestand zelf. Om er voor te zorgen dat Google de afbeelding beter kan lezen kunt u Google een handje helpen door “alt-tags” en “title-tags” mee te geven aan een afbeelding. Deze tekst wordt op de meeste browsers ook zichtbaar wanneer u hier met de muis overheen gaat.

Tip: Geef ook uw afbeeldingen een logische naam. IMG_235.jpg zegt Google immers niets, maar “rode_schoenen.jpg” versterkt uw pagina over schoenen direct.

Duplicate content
Zorg dat de teksten op uw website uniek zijn om goed gevonden te worden in de Google Zoekmachines. Wanneer uw tekst ook op een andere pagina staat (zowel op uw eigen site als op een externe sites) zal Google alleen de tekst laten zien welke van de hoogste kwaliteit is. Heeft de pagina van een concurrent meer aanzien op het internet? Dan zal zijn tekst worden weergeven in plaats van uw tekst. Hieronder vindt u een voorbeeld waarbij 170 resultaten zijn weggelaten, welke onder andere zijn aangemerkt als “duplicate content”

google-duplicate-content

Schrijven voor zoekmachines, niet voor mensen
Een belangrijke verschuiving in het Google Algoritme is dat Google meer kijkt naar de persoonlijke inhoud dan naar de technische inhoud van teksten. Waardering van bezoekers is daarmee een belangrijke factor waar Google naar kijkt. Met Google Analytics is het mogelijk om te kijken welke pagina’s goed scoren, door bijvoorbeeld tijdsduur dat de bezoeker op de pagina blijft. Wanneer een pagina puur voor zoekmachines is geschreven en bijvoorbeeld een overdreven hoeveelheid aan zoekwoorden bevat, dan heeft dit invloed op hoe bezoekers op de pagina reageren. Dit leest zowel voor Google als voor de bezoeker niet prettig en wordt daarom afgestraft.

Verouderde informatie
Pagina’s welke niet vernieuwd zijn worden door Google opgemerkt als “oude informatie”, waardoor Google voorkeur geeft aan pagina’s welke nieuwer zijn. Het eens in de tijd herschrijven van teksten zal daarom goed zijn om te laten zien aan Google dat het nog steeds actuele informatie is. Het schrijven van nieuwsartikelen is ook een slimme methode om de website actueel te houden.

Niet schone url structuur
Gelukkig een steeds minder voorkomende SEO fout is een “niet schone url structuur”. Een niet schone url is een link (ook wel permalink genoemd) op uw site welke wordt weergeven in de url-balk, waarbij het niet duidelijk is waar de pagina over gaat. Denk bijvoorbeeld aan url structuren als “www.domein.nl/p=324” in plaats van “www.domein.nl/online-marketing”

Verkeerde backlinks
Links van slecht scorende websites hebben ook een slechte invloed op de kwaliteit van uw site. Zorg er voor dat met name hoog gewaardeerde pagina’s met relevante onderwerpen naar uw site linken. Verkoopt u schoenen? Dan wordt een vermelding vanaf de website van een bakker niet hoog gewaardeerd.

Tip: Er worden op het internet veel beloftes gemaakt voor een eerste pagina positie in Google op specifieke zoekwoorden. Doe eerst onderzoek naar deze bedrijven om te controleren hoe ze te werk gaan. Zetten ze namelijk uw website op ‘linkfarms’ (startpagina’s vol met links naar diverse sites) of ‘bad neighbourhood sites’ (bijvoorbeeld adult sites) dan zal dit op langer termijn veel schade of zelfs een Google blokkade opleveren voor de vindbaarheid van uw site.

Langzame laadtijd
Een lange laadtijd op uw website kan er voor zorgen dat een website bezoeker de pagina snel verlaat. Omdat Google kwaliteit wil leveren voor bezoekers, zal deze voorkeur verlenen aan snelle websites waarbij de bezoeker snel vindt wat hij of zij zoekt.

Tips voor een snelle website: Houd uw afbeeldingen zo klein mogelijk (kleiner dan 300kb), beperk het aantal plugins dat u gebruikt, houd uw database schoon, zorg voor nette codes en zorg dat uw website op een goede server staat.

Google zelf op de hoogte brengen over wijzigingen
Google (her)indexeert dagelijks miljoenen websites. Heeft u een wijziging aangebracht op uw website? Vergeet dan niet Google een seintje te geven dat ze uw website opnieuw moeten indexeren. Dit kunt u doen via de gratis Google tool “Google webmaster tools“.