Wat is linkbuilding?

Onder linkbuilding wordt verstaan het verkrijgen van links van en naar andere sites en tussen verschillende pagina’s binnen uw eigen website. Linkbuilding is de basis geweest voor de Google zoekmachine, waarbij Google een website beoordeelde op kwaliteit aan de hand van de hoeveelheid links (lees ook Google PageRank) naar deze website toe. In principe was dit een soort “stem-systeem”. Des te meer stemmen uw site kreeg, des te hoger de waardering.

Ondanks Google tegenwoordig meer dan 100 andere regels voor SEO (zoekmachine optimalisatie) heeft welke mee tellen aan betere vindbaarheid, wordt de “off-page SEO” (linkbuilding) nog steeds als een van de belangrijkste middelen gezien voor een goede positie binnen Google.

Maar dat betekend niet dat overal met links strooien naar uw website gaat zorgen dat u een betere positie krijgt. Google is namelijk wel strenger gaan kijken naar de kwaliteit van de webpagina’s waar uw link op vermeld staat. Het is daarom belangrijk om met zorg om te gaan met linkbuilding. Gelukkig bestaan er tools om te onderzoeken welke pagina’s interessant of juist niet interessant zijn voor linkbuilding, namelijk de MOZ Open site explorer welke DA scores toont:

Kwalitatieve links

Iedere website krijgt een beoordeling van Google (DA score, oftewel “Domain Authority” score). Via de online tool MOZ Open site explorer is het mogelijk om te kijken wat uw website score is. Hier vindt u niet alleen alle links naar uw website, maar ook de kwaliteit van de website waar deze links vermeld staan EN of deze website is gemerkt met een “spam” score. Staat uw website vermeld op een website met een slechte score, dan adviseren wij deze link te verwijderen.

Tip: Om te zorgen dat uw zoveel mogelijk links van goede kwaliteit krijgt is het mogelijk de links met een slechte score te voorzien van een “nofollow” tag.

Relevante links

Voor de beste kwaliteit van links is het belangrijk om de links te plaatsen op websites (of artikelen) met een relevant onderwerp. Links van populaire websites (met een hoge DA) hebben meer waarde dan een minder populaire website. Wanneer u bijvoorbeeld een blog of nieuwsbericht schrijft op een externe website met een onderwerp welke gelinkt is naar uw eigen site, dan zal deze (mits een hoge DA score) hoog gewaardeerd worden.

Werken startpagina’s nog?

Een vraag die vaak wordt gesteld is of het plaatsen van links op startpagina’s nog steeds werkt. Ja, dit werkt nog steeds voor linkbuilding mits de startpagina’s van goede kwaliteit zijn (DA score). Deze “startpagina links” wegen alleen niet meer zo zwaar mee als vroeger. Google kijkt tegenwoordig eveneens naar de kwaliteit van bezoekers vanuit een website. Daarom adviseren wij altijd om links te plaatsen op websites met relevante informatie in de vorm van blogs en artikelen waar veel bezoekers hun informatie vinden.

Kortom, mits er goed wordt nagedacht over waar uw links geplaatst worden is linkbuilding nog steeds een van de belangrijkste factoren waar Google uw site op beoordeeld. Zorg daarom altijd dat de externe site waar uw link staat een goede DA score heeft en / of deze wordt gelinkt vanuit een pagina met relevante informatie.
Enkele voorbeeld startpagina’s met een goede DA score:

http://expertpagina.nl (seo-adwords)
http://verzamelgids.nl
http://www.startbeurs.nl
http://www.startkabel.nl
http://www.startpagina.nl/
http://www.infobron.nl/

Linkbuilding is een tijdrovende klus waar goed over nagedacht moet worden. Wij ontzorgen u graag in het uitzetten van een sterke linkstructuur voor betere online vindbaarheid. Vragen? Neem contact op voor meer informatie.